onsdag 25 mars 2009

En härlig trädgårdsbok..

jag skulle vilja tipsa om är Plantskolans bästa val av Gunborg Mattsson och Anna Skoog. Den fick jag av min snälla svärmor Sirkka när jag fyllde år härom veckan!

Det är en underbar bok fylld med inspiration och fina bilder, jag visar er några här nedan:

(klicka på bilderna så blir de större)








Visst är det härligt när våren kommer och man kan börja påta och plantera i trädgården! Man blir ju inte mindre sugen när man bläddrar i en sån här fin bok!

Till helgen tänkte jag "vårpiffa" lite på vår farstukvist och plantera ut några penséer i krukor. Om det inte börjar snöa förstås, man vet ju aldrig med marsvädret..

Ha en härlig kväll bloggvänner!

Kram Jenny ♥

30 kommentarer:

Fröken Tindra sa...

Vilken vacker bok! Det är ju så härligt att bläddra och fantisera sig bort lite.
Ljusstakarna i ditt tidigare inlägg är jättefina. Förstår att du vill samla på dig fler.
Och ja, det är jag som fyller jämnt... ;0)
Ha det gott!
Kram!

Lotta sa...

Hejsan!
En tackar för tipset. Alltid härligt att drömma sig bort i en vacker bok, med en kopp kaffe i vårsolen kanske... just nu är allt vitt och kallt här.
Kram Lotta!

Therese sa...

Det är så underbart med trädgård. Det är verkligen en så bra kur när man är sjuk eller ledsen. Att bara gå runt och titta på det vackra.

Kram
Tezz

rosenskära sa...

Att få hjälp att välja, eller välja bort är nog den bästa hjälp man kan få! Jag, som har en så liten trädgård, får verkligen kämpa med prioriteringarna. Hur ser din/er trädgård ut?

Lena

Smultronlycka sa...

Vilka fina bilder.Det är härligt att bli inspirerad :) Jag ska på trädgårdsmässa i helgen i Stockholm.Kul!Ha det bra!Kram Anna

STENLYCKA sa...

Jag har också den boken den är jätte fin och har många bra tips.
Jag satte ut penséer i helgen och nu ser de väldigt ledsna ut efter en natt på åtta minusgrader. En chock för de små liven att komma från ett varmt växthus rakt ut i kylan.
Kramar Stenlycka

ikris sa...

Oj vad jag längtar efter trädgård när jag ser de där bilderna! Ensamstående husägare, var finns ni?? :o)

Anonym sa...

Jätte fin bok, du har ju en stor fin trädgård att påta i dessutom :o) Själv har jag en liten radhustäppa som inte är direkt stor :o(
Apropå våffeljärn så har ju Bagaren och Kocken en variant från Kitchen aid för endast 3995 kr, ta två stycken när du ändå är i farten vet jag..en i svart och en i creme he, he..värst vad jag var lustig så här på kvällskvisten, kan kanse bero på kronisk sömnbrist gääääsp...

Kram och Godnatt!

Anna

Blåbärs och smultronstället sa...

Hej Jenny!
Boken ser hur mysig ut som helst. Vill ha!
Jag längtar verkligen till den riktiga våren så att man kan dra igång på allvar med trädgårdsarbete. Vi har haft sol, men lite minusgrader, så en del snö är kvar.
Kram på dig,Susanne

VITA NYANSER sa...

Vilken fin bok, tack så jättemycket för tipset, en sån bok vill jag ha som visar fina bilder på trädgården och även blommor. I många trädgårdsböcker är det bara växter.

Ha det bra!
Kram L-L

Hemmalycka sa...

Vilken härlig bok du har fått, vackra bilder och en massa inspiration. Hoppas du kan göra lite vårfint. Vädret kan man inte lita på nu, helt galet.
Sköt om dig!
Kramelikram

Anonym sa...

Kanonfin bok, den vill jag också ha! Får se om föräldrapenningen räcker till en sådan... ;-)

Signe 1 sa...

Hmm. Där skulle jag kunna hämta MKT inspiration!!:-)) Längtar såå tills vi får anlägga våran trädgård o få iordning!:-)Du har en såå idyllisk o mysig trädgård, var stolt! Kram Sofia

Nettan sa...

Å den ser ju helt underbar ut, svårt att hitta bra trädgårdsböcker! De är oftast lite väl "praktiska"!! Så tack för tipset!
Kram Nettan

VITA NYANSER sa...

TACK SNÄLLA GOA DU FÖR DIN JÄTTEFINA KOMMENTAR!!! Det värmer!!!

Det känns som att jag vill tala om för er bloggvänner hur det är, bl.a dig som jag kikar in till ofta. Och för att ingen ska känna att de inte hinner med och får dåligt samvete när jag får en del gjort... Livspusslet är inte lätt att få ihop.

Sitter på jobbet och bloggar, riktigt lyxigt, är ju sjukskriven men tränar mig på att vara här. Det handlar mycket om att lura hjärnan att det är BRA här, och ett bra sätt är att umgås med kollegor och blogga! Det hjälper!

Ha en jättebra dag!
Kram L-L

Lauras gård sa...

Vilken snäll svärmor! Jätte fin bok! Jag måste skaffa några trädgårdsböcker nu när jag ska bli växthusodlare *fniss*. Jag ska se vad de har på bokbussen... Kram Stina

I mitt hjärtehem sa...

var ute & påtade i trädgården igår, vad härligt det är..men väldigt kallt om händerna!!! Svårt när vädret är så upp & ner, blommorna jag satte ut förra veckan ser förfrusna ut idag :0)
kram åsa

Söta Prickar sa...

Vilken fin bok du visar,härliga bilder! Visst längtar man ännu mer till sommaren när man ser hur fint man kan göra på uteplatsen! Erat hus verkar så gullig!
Kram;lotta

Nylyckan sa...

Härlig bok! Roligt med fina böcker som man kan drömma sig bort i. Ha det så bra! Kram Åsa

Thyrasgård sa...

Hej Jenny,
vilket bra boktips! Måste genast sätta upp på min önskelista.
Kram från Kicki
på Thyrasgård

Hem och Lycka sa...

Vilken bra present, ser fin ut!

kram

HWITA DRÖMMAR sa...

Grattis i efterskott! Jättefin bok, skulle jag också behöva som inte har några "gröna fingrar" Kram och ha en skön kväll! /M

Jessica sa...

Hej,
vilken härlig bok du fick! Roligt med lite inspiration!
Gillar verkligen ditt Gerbera-fat, så snyggt å fin färg också!
Läste ikapp lite, vad härligt det såg ut när tuppen och hönorna låg i solen och mös!

Ha det gott,
Kram
Jessica

Hagagård sa...

Go kväll! Vilka häärliga bilder! Den boken ska jag nog titta närmare i...
Sen fanns drömstövlarna med oxå..
(Ilse Jacobsen) Ha en bra kväll kram:Helen

mitt skärgårdsliv sa...

Den boken kunde vara nåt för mig! Ha de bra!!

Engelska Villan sa...

Hej där, tjejen!
Vilken skön bok! Inspirerande med blomsterbilder nu. Jag är också så sugen på att byta ut min torra trista ljung nu! Men faktum är att det nog skulle bli snö i helgen... Hu!! Och vi som är bjudna på grillkväll på lördag :)
Kram Anna

Maria i Lilla villa vita sa...

Det verkar vara en underbar bok, med fina bilder. Precis en sådan bok som man behöver inspireras av nu så här i vårens start.
Kram Maria

Maya sa...

Härlig bok!
Jag älskar inredningsböcker och trädgårdsböcker. Håller mig dock hellre till inomhus aktiviteter än trädgården, är inte så intresserad av att pyssla där.. men hade jag haft ett uterum... oj oj oj som det hade fixats och donats med..:)
Här snöar det just nu, det är så konstigt! Såg tussilagon här om dagen och nu snö.. knas!

Stjärnor & Champagne sa...

Hm Jenny jag har inga gröna fingrar, tror du att det blir bättre hihi...

Kramkram Anne

In my house sa...

Hallooo. Vilka ljuvliga bilder!!!! Oj vad man längtar ännu mer nu efter solen..... På tal om Trädgård, så är Gunnel Carlsson som har Programmet "Gröna Rum" Det är min pappas kusin!!!! så gröna fingrar har jag i blodet =) fniss....

Kul att du gillade mina påsar!!!! det är sååå härligt att få ha sina praktiska skapar stunder,,, de behöver jag =)
Natti natti j