lördag 11 september 2010

Skrivbord!

Gokväll i stugorna!

Idag åkte jag, Peter och Tindra på gårdsauktion en bit utanför Vårgårda! Det är roligare än att gå på vanliga auktioner tycker jag. Fast det gäller att ha tålamod, det tar många timmar innan de gått igenom allt..vi härdade ut och väntade tills de äntligen kom fram till det roligaste, nämligen möblerna!
Mycket var i dåligt skick tyvärr, (bla flera skänkar) men ett skrivbord som jag siktat in mig på blev mitt till slut (efter en hård budgivning mot en antikhandlare..)!

Tycker det ser ut lite som en blandning mellan ett skrivbord och ett bakbord, eller hur?
Det ska få stå i köket eller i matrummet, har inte bestämt än. Det jag skulle vilja ha hjälp med är om jag ska låta det vara som det är eller måla det vitt?? Jag låter er bloggvänner bestämma,skriv gärna vad ni tycker! (själv lutar jag nog åt att inte måla;))









På auktionen träffade jag min goa bloggvän Annelie och hennes man Christer. Det är alltid lika trevligt att träffa dem, hoppas vi ses snart igen:)




Ha en trevlig lördagkväll kära Vänner!




Kraam Jenny♥♥

47 kommentarer:

Lauras gård sa...

Vilket häftigt! Håller med om att det ser ut som ett bakbord på skivan. Har aldrig sett något sådan tidigare. Skulle vara roligt att veta mer om det. Jag skulle absolut inte måla det. Det är jätte vackert som det är och du kommer säkert ångra dig då du tröttnar på vitt. Roligt att du fick det till slut! kram Stina

(eddas) sa...

Heisann..
ser nesten ut som et bakerbord...nydelig er det..nei ikke godt og si hva skal gjøre...
ha en kos kveld
eddaKlemmer

Carina sa...

Inte måla!....vilket fynd :)
Själv har jag fyndat massor idag på Veteranmarknad...till och med min röst fick jag tillbaks där ;)

Anonym sa...

Jättefint bord! Jag är lite "kärring mot strömmen".... :)så jag säger Måla Vitt....men jag ser att många tycker tvärtrom....jag är lite knasig jag vet...men sån är jag :)
Ha en fortsatt trevlig helg! Kram Annika

Vekarus sa...

Hieno löytö! Minä päättäisin paikan mukaan eli kumpi väri sopii sille paremmin, kun se on paikallaan :-)

Marie//Tekla Maräng sa...

Hej Bordet är jätte fint. tänk om bordet kunde tala vilka historier du skulle få höra.
Jag skulle inte måla bordet.
Ja gårdsauktioner är så mysigt, man får ha matsäck med sig så att man håller ut.
Kramar:)

vitagavlar.blogspot.com sa...

Fint bord! Skulle vara ännu finare i vitt! Men ha det som det är nu ett tag och känn efter så ger det sig säkert! Lycka till med beslutet!
Kram Lisa

Country Hill sa...

Riktigt fint fynd Du gjort och att bjuda mot en handlare är alltid bra, då vet man ofta att det är en bra pryl, när handlaren ger sig vet man att man köpt till kanske halva priset mot vad det skulle kosta i en butik, ett litet tips! Hade inte målat det bara gjort rent det och sedan vaxat det.
Ha en fin helg!
Kram Lena

Fru Purjo sa...

Fint bord! Tycker det skulle vara synd att måla det vitt....häftigare med den ursprungligare färgen.

Caroline sa...

Hej vännen!
Åhh gårdsauktion låter ju helt underbart! vilken njutning!! Måla inte, då försvinner mystiken och det som ger skrivbordet dess karaktär. Det berättar något, har verkligen en historia och om man målar över det, blir det som "vilket vitt skrivbord som helst". Det är väldigt "populärt" att måla ALLT VITT, men vissa saker ska helt enkelt få vara det som det är! :-)
Kram o trevlig lörkväll

Susanne sa...

Underbart...Nej inte måla..vackert som det är..Kram susanne

himlaverket sa...

Nästan kusligt. Idag har jag hittat nästan ett precis likadant skrivbord på loppis. Undrar också om jag ska måla det vitt eller ha kvar det i brunt. Lutar åt vitt ;)
Jag följer dej nu så får jag ser hur du gör ;)
Hälsningar

Huset utanför stan sa...

Oj, så fin! Jag tycker inte att du ska måla den, den ser helt fantastisk ut som den är!

Det är så kul att läsa om dina uflykter i mina trakter;-) Tyvärr kommer ju aldrig jag iväg på auktioner. Man måste ju, precis som du skriver, ha ganska gott om tid... och mina barn är inte riktigt av den tålmodiga sorten;-)

Vad roligt att du gillar mina barnsliga bokstäver! Kram på dig vännen!

Norregård sa...

Hej Jenny!!
Meeeen vilket fint, vill ha!!! Vänta med att måla och fundera lite, beror lite på var du ska ha det oxå!! Men när jag tänker efter hade jag INTE målat, så vackert som det är!

Kram Malin

Mor Grön sa...

Jättefint bord med en naturlig patina som kommer att försvinna om du målar det. Ett fynd!

lyckobo sa...

Jag skulle absolut INTE måla! Färgen är kanske original, och värdet måste vara högt om en antikhandlare var så pass intresserad...Jättefint!!!

Må så bra!

Snäckskalsdalen. sa...

Oooh, det är så vackert som det är, låt det vara......! Väldigt vackert bord.
Agneta kram

Mys och hemtrevnad sa...

Jättevackert "bakbord". Skulle vara intressant om någon vet om det är det eller ej! Jag hade absolut inte målat denna vackra möbel vit utan faschineras av den ursprungliga patinan...kramis semlan

Skogslyckan sa...

Ja men du...då kunde vi ju lika gärna slagits om bordet. Blev kär i det så fort jag såg det, men kunde i min vildaste fantasi inte komma på vart jag skulle ha det. Jag hade inte målat utan behållt den som det är. Köpte en tavla, lite gammalt julpynt, lite örngott och lakan. Och några fantastiskt vackra vävskyttlar. Den ena var vackert karvad och märkt med monogram och 1828...nästan 200 år!!!
Nu skall jag krypa till kojs. Ha en fin söndag! Kramar Pia

mylovelygrandma sa...

Hej Jenny! tycker det är super snyggt som det är! :)) Kram!!

Rose Garden Malevik sa...

JÄTTESNYGGT ju :)
Visst e det kul med fynd :)
Hur går det med......?? :)
Håkan

Ett ögonblick sa...

Grattis till det jättefina bordet! Skönt att du stod på dig, ibland finns det för många s k uppköpare på auktionerna...nöjet för oss "vanliga" försvinner. Tycker absolut att du ska behålla det som det är. Vet du vad man använde dom här borden med kant till? jag har nämligen ett också fast utan lådor men med en hylla under istället. Skulle vara roligt att få veta.
Såg att du vart på auktionen i torsdags...min man var nere en stund... tyckte att det var bra priser och en trevlig auktion. Måste ta och planera tilvaron lite bättre på torsdagar...så kanske jag också kan följa med;)

Ha en fortsatt trevlig helg!
kram lisamaja

Signe 1 sa...

Snnnnyggt vännen! vilket kap! vad du kan baka där sen, du kommer bli ett riktigt proffs, hihi...

ha det gott sötaste du!

kraam s.

LantlivsAnette sa...

Åhhh du..det var ett riktigt fint bord det där..jag tycker INTE att du ska måla det, nix ha det som det är, det är ju såå perfekt !!
Ha det gott
Kraaam Anette

Linruz sa...

Jag säger vitt!!!!
Hihi....tvärt emot de flesta.
kram kram Lina

Anci sa...

Det är jättefint ! Ett klart fynd. Jag röstar på - inte måla.

Kram
Anci

Ett Vitare Hem sa...

Jag tror jag skulle ha målat det men låt det stå till sig en stund först och känn efter ;o)
Ha en härlig dag!
Kram/LenaS

Nilla sa...

Gillar verkligen fabriken, har hittat massa nya bloggar tack vare den :)

Vilket charmigt bord!

Blir nog fint hur du än gör :) Ert hem är ju så vackert!

Kram Nilla

Julias vita drömmar sa...

Det är superduperfint!

Måla INTE!

kramis

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

För en gångs skull skulle jag INTE måla, bordet är så vackert precis som det är. Grattis till ett underbart köp!
Varm kram
AnnaMaria

Nyanser av vitt sa...

Hej Vännen
Så fint. Behåll det som det är. Passar ju perfekt med mörkt trä till allt det vita. Jag har ett mörkt bord och det är jättefint.
Kram Agneta

Anna-Lena sa...

Halloj!
Jag tycker också att du ska låta bordet vara som det är. Pröva dig fram ett tag. Det går ju alltid att måla längre fram om du vill. Ett är säkert, bordet är jättefint oavsett hur du väljer att göra.

Söndagskramar Anna-Lena

ååååååååå sa...

Hej Jenny!

Vilket jättefint bord. Det ser ju ut som både ett bakbord och sktrivbord som du säger. Lite annorlunda. =)
Tja...det skulle nog vara fint i vitt med...men det har ju en snygg patina redan nu tycker jag. Håller med föregående...vänta och se. Du kan ju alltid måla om det sen. Gör inget du kanske kommer ångra.

Fina flaskor du hittat oxå. =) Kul med fynd!
Längtar tills mina torkat så jag kan visa er.

Ha en skön söndag!

Kramar från mig!

millandante sa...

Vilket läckert bord!!!
Håller med de flesta verkar det som... vänta med att måla... och skulle du sedan bli sugen så kan du kanske börja med att lasera det lite svagt.
Härligt med ett nytt bord att flytta runt på ett tag, det förgyller allt tillvaron!:)
Kram

http://frkerlandsson@blogger.com sa...

Hej Jenny! Bordet är fint som det är! Gå på din magkänsla;) Ha en skön söndag söt!

Kraam Izabell

Tess sa...

Vilket fynd! Det är ju jättefint! Absolut inte måla! Ajabaja!!! :)
Kramar

Villa Vinkelhaken sa...

Hej Jenny!
Jag tycker du inte ska måla det.
Det är fint som det är. Jag håller med om att skivan ser ut som ett bakbord.

Ha en bra söndag!
Kram Jenny

CARINA sa...

ABSOLUT skall bordet vara som det är!
Helt fantastiskt!

Casa Loda sa...

Vilket fint bord! Jag tycker det ska vara som det är nu. Passar ju jättefint till det rutiga golvet!
Ha en bra söndag!
Annika

vadmalen sa...

Grattis till att du har så många läsare. Du verkar ju själv vara så mysig och du hinner med att själv ge kommentarer.
Det var svårt med bordet först tyckte jag -måla det- sen läste jag dina kommentarer som inte tyckte det. Jag blev nog lite påverkad så jag får hålla med hon som tyckte att du kan lasera det vitt kanske???
Kram
Birgit

Unknown sa...

INTE måla!!!!!

Bordet är ju underbart vackert som det är i den slitna bruna färgen. Vill du ha ett vitt bord kan du ju köpa vad som helst och måla men just det där bordet hade redan en underbar patina.

Vithysterin börjar likna 70 O 80-talets avlutningshysteri. Visst är det fint med vitt men allting behöver inte vara vitt och speciellt inte gamla möbler med redan underbar patina.

Själv tycker jag mig märka bland "endastvittbloggarna" att det är på väg ut lite grann, det dyker upp mer och mer färginslag och framför allt mer svart och brunt i det vita.

Fast vem är jag att säga vad du ska ha för färg. ;-) Till sist och syvene måste vi ju alla bestämma själv hur vi vill ha det och jag tror nog du redan har bestämt dig.

Härligt att du vann i alla fall, över antikhandlaren. *hihi*

Ha det muuuuuusigt nu!

Kramar

Elsa och Helena sa...

Hej Jenny! Jättefint gammalt bord...jag skulle inte heller måla det vitt! Det ger liksom lite tyngd åt inredningen med brunt:) Det är mitt råd!

KRAM Helena

Fröken Tindra sa...

Tack för tröstekramen! Den värmde!
Vad kul att du fick med dig ett skrivbord hem! Håller mid dig om att det har lite av bakbord i sig. Men måla vitt eller inte?! Ja, det vete katten...
Du, de där apotekarkrusen är verkligen mormor! Undrar vart hennes tog vägen när huset tömdes för några år sen?!
Ha en skön vecka!
Kram!

20-talshuset sa...

Hej Jenny,
Charmigt bord! Förstår hur du känner... Man är lite sugen på att se hur det blir om man målar det, men samtidigt tycker man det är synd att göra det då det är original och har en naturlig och härlig patina. Jag skulle nog känna in mig en tid, gå och kika på det då och då.
Tack för länkningen, kul. Du är en pärla! Kram Anna

Livet på Vestergård sa...

Låt bordet vara som det är. Det gör sig så fint mot det vita runtomkring.
Du får måla det senare om du tröttnar på det.
Ha en bra start på ny vecka! Kram Kicki

villasukka sa...

Upea löytö, siihen vaan paikkaan sopiva väri.
Hauskaa syysviikonloppua sinulle Jenny!

Lotta sa...

Hej vännen!
Nu var det ett tag sedan... Veckorna rusar på.
Såg att du varit på auktion och köpt dig ett jättefint bord. Visst är det roligt när man budar, kan bli som en liten adrenalinkick...

Grattis till din fina award.

Kram Lotta